Oddychanie funkcjonalne Metoda Buteyko

Nie istnieje żadna potężniejsza i prostsza praktyka służąca poprawie zdrowia i dobrego samopoczucia, niż praca z oddechem.

Dr Andrew Weil

ODDYCHANIE FUNKCJONALNE METODA BUTEYKO – to metoda stworzona przez prof. Konstantyna Buteyko.

Prof. Buteyko odkrył, że nasze ciało najlepiej funkcjonuje, kiedy oddychamy delikatnie, powoli i przeponą, niesłyszalnie w nocy i cicho podczas spoczynku. Zauważył również, że podczas wysiłku korzystniejsze jest jak najczęstsze oddychanie przez nos. Taki oddech służy zarówno na poziomie fizycznym, jak i mentalnym.

Współczesny styl życia powoduje zwiększenie oddychania. Takie czynniki, jak: silne emocje, stres, napięcie, złość, przejadanie się, przetworzone pokarmy, nadmierne mówienie, przegrzane pomieszczenia i przekonanie, że dobrze jest brać duże oddechy, przyczyniają się do nadmiernego oddychania.

Nadmierne oddychanie powoduje zwężenie naczyń krwionośnych oraz ograniczone dostarczanie tlenu do tkanek i narządów, głównie mózgu. Im większą ilością powietrza oddychamy, tym mniej tlenu dociera do komórek ciała. Nadmierne oddychanie obniża poziom CO2 w płucach, co prowadzi do ograniczonego transportu tlenu z hemoglobiny w czerwonych krwinkach do pracujących mięśni i organów. Czy tlen zostanie uwolniony z czerwonych krwinek do tkanek, zależy od ilości dwutlenku węgla w płucach i krwi tętniczej. Gdy nadmiernie oddychamy, pozbywamy się zbyt dużo dwutlenku węgla, co powoduje, że tlen “przykleja” się do hemoglobiny w czerwonych ciałkach krwi. Uniemożliwia to jego uwolnienie się do komórek i tkanek.

Cechy nawyku nadmiernego oddychania to:

  • oddychanie przez usta
  • głośny oddech w trakcie odpoczynku
  • regularne wzdychanie
  • regularne pociąganie nosem
  • nieregularne oddychanie
  • bezdech
  • branie dużych oddechów podczas rozmowy
  • ziewanie z głębokimi oddechami
  • oddech klatką piersiową
  • wyraźne ruchy oddechowe,
  • wytężone oddychanie
  • ciężkie oddychanie w nocy
  • chrapanie
Dobra wiadomość jest taka, że z nieprawidłowym oddychaniem można sobie łatwo poradzić. Dzięki metodzie specjalnych ćwiczeń oddechowych, którą opracował prof. Konstantyn Buteyko wskaźnik poprawy wszelkich objawów wynosi 90% Jest to bardzo wysoki wskaźnik, ale wymaga on dyscypliny i zaangażowania. Metody Buteyki może się nauczyć każdy, niezależnie od wieku, stanu zdrowia czy stylu życia. Polega na ćwiczeniach oddechowych, uczących kontroli oddechu, a także oddychania zmniejszoną objętością oddechową, w celu redukcji skutków hiperwentylacji. Trening ten stawia sobie na celu naukę oddychania przez nos, wstrzymywania oddechu oraz relaksacji.

Wskazania:

  • astma
  • nadciśnienie
  • zaburzenia snu
  • ataki paniki
  • stres
  • niepokój
  • depresję
  • kaszel
  • świszczący oddech
  • duszności

Dodatkowo przewlekła hiperwentylacja wpływa na bardziej poważne schorzenia, takie jak: wysokie ciśnienie krwi, dusznica, cukrzyca. Tak więc nauka prawidłowego oddychania metodą Buteyki może dosłownie uratować życie! Z pewnością zaś znacznie poprawia jakość życia! Kiedy nauczysz się oddychać, odczujesz więcej energii, spokoju, będziesz lepiej spać, a Twoja koncentracja i sprawność fizyczna ulegną poprawie.

Jeśli znasz sztukę oddychania, masz siłę, mądrość i moc dziesięciu tygrysów.

Przysłowie chińskie

Oferta

Jeśli znasz sztukę oddychania, masz siłę, mądrość i moc dziesięciu tygrysów.

Przysłowie chińskie